
De Herzogin Cecilie werd in 1902 gebouwd in opdracht van Norddeutscher Lloyd Bremen door Rickmers Schiffbau AG in Bremerhaven. Net als veel andere windjammers was de Herzogin gebouwd als trainingschip voor jonge kadetten en transportschip voor het vervoer van saltpeper van Chili naar Europa waar het als meststof werd gebruikt in de landbouw. Ook verzorgde de windjammer graantransporten tussen Australië en Europa. Op 25 juni 1902 vertrok de Herzogin voor haar eerste reis. In de jaren daarop maakte de Herzogin onder Duitse vlag reis na reis totdat het schip aan het begin van de Eerste Wereldoorlog werd geïnterneerd door Chili. Na de Eerste Wereldoorlog was het schip eerst in Duitse en later in Franse handen totdat het in 1921 werd gekocht door de Finse reder Gustav Erikson (1872-1947). Hij voer de Herzogin mee naar zijn thuishaven Mariehamn, hoofdstad van de Finse eilandengroep Åland. Waar veel rederijen na de eerste wereldoorlog overstapten op stoomschepen, bleef Erikson zijn vloot windjammers uitbreiden en inzetten op de graanhandel tussen Australië en Europa. Zo kocht hij onder meer ook de Pommern die als herstelbetaling van Duitsland aan Griekenland was overgedaan. De rederij groeide uit tot ’s werelds grootste rederij van zeilschepen.